Ce probleme sau lipsuri rezolvă coachingul? Cum ar putea să nici nu existe!

by amladin
A+A-
Reset

Ca un om care nu cumpără ceva dacă nu mă ajută cumva, sau nu îmi rezolvă o problemă. Ce problemă sau necesitate rezolvă coachingul? O să mă refer strict la coaching unu la unu sau life coaching.

Coach fiind, mă enervează cuvântul ăsta. Mă enervează că rezolvă o problemă, care nici nu ar trebui să existe! Sau poate sunt eu prea optimist acuma. Nu mă înţelege greşit! Mă bucur că există, dar unele lucruri sunt aşa…. de bun simţ.

Dacă ne uităm la metafora de aici, ChatGPT îl aseamănă cu un “prieten special”. Atunci de ce avem nevoie de un Coach? De ce nu poate fi un prieten special? Hai să vedem ce calităţi ar trebui să aibă!

  1. Ascultare activă

    Un coach bun ascultă cu atenție și fără judecată. Ascultarea activă implică o prezență conștientă pe parcursul conversației, empatie, răbdare și implicare constantă. Oferă spațiu clientului pentru a-și exprima gândurile și sentimentele.

    Ţinând cont că noi nu prea ştim să ascultăm, nu am fost învăţaţi şi ego-ul nostru ne îndreaptă către soluţii, păi nu le ştim noi mai bine pe toate? Cred că ăsta e unul din principalele motive. Dacă am putea să ne oferim în timpul unei discuţii, toată atenţia, spaţiul, credinţa şi nu am judeca, prietenul special poate fi un fel de coach.

  2. Empatie

    Un coach trebuie să fie empatic și să fie capabil să vadă situația din perspectiva clientului. Asta înseamnă să fie atent la sentimentele și experiențele clientului și să arate înțelegere și sprijin.
    În categoria asta, există posibilitatea să mai avem câte un prieten. Rar, dar cred că am putea găsi.

  3. Întrebări deschise şi puternice

    Capacitatea de a pune întrebări provocatoare și deschise pentru a stimula reflecția și schimbarea în clienți.
    Aici aş vrea să scriu si un articol separat cu exemple, însă e clar că o întrebare deschisă, este o întrebare care te pune un pic pe gânduri şi care nu are un raspuns cu da sau nu.

    Te întelegi bine cu seful tău? vs. Tu ce relaţie ai cu şeful tău?

    Aici e provocată gândirea. Aici pleci de la un Obiectiv vag şi prin întrebări ajungi să îl defineşti mai clar.

  4. Empowerment

    Coachul trebuie să încurajeze și să sprijine clientul în dezvoltarea autonomiei și a încrederii în sine. Acesta ar trebui să încurajeze clientul să-și asume responsabilitatea pentru propriile decizii și acțiuni.
    Asta ajută mult. Câţi din jurul tău, cred că tu eşti şeful tău? Până la urmă şi dacă ai un şef la servici, tot tu eşti şeful propriului corp, al gândirii şi acţiunilor tale.

  5. Comunicare eficientă

    Abilitatea de a comunica clar și deschis, de a furniza îndrumare și sfaturi într-un mod accesibil.
    Nu zice nimeni să nu îi dai un sfat, dacă chiar ai citit undeva un studiu. Dar e mult mai bine să îl întrebi dacă vrea un sfat şi la sfârşit dacă poate să îşi ia ceva din el sau dacă îl vede aplicabil undeva în procesul lui? Cum sună?

Astea sunt cele mai de bază lucruri şi totuşi parcă e destul de greu să le găsim în oameni, fără să le dezvoltăm, educăm şi să le aplicăm. Tu ce zici ?

You may also like

Leave a Comment